Woontoren Justus

Onze langste geschroefde injectiepalen

In opdracht van TBI-zusterbedrijf J.P. van Eesteren, dat hier optreedt als ontwikkelende bouwer, verzorgt Voorbij Funderingstechniek de fundering voor woontoren Justus en de naastgelegen laagbouw. De woontoren wordt maar liefst 100 meter hoog en telt 33 verdiepingen met 224 appartementen. De plint is gereserveerd voor commerciële invulling, zoals horeca, fitness en maatschappelijke functies. De laagbouw telt 65 appartementen. Dit project is onderdeel van de nieuwe wijk Sluisbuurt op het Amsterdamse Zeeburgereiland. Pensioenbelegger Syntrus Achmea kocht voor twee Nederlandse pensioenfondsen deze gebouwen die bijdragen aan de uitbreiding van het aantal middenhuurwoningen in Amsterdam. Een leuk detail is dat op deze bouwlocatie tot 2004 de betonfabriek stond van ons bedrijf, dat toen Voorbij Prefab Beton heette.

De uitdaging

Gezien de hoogte van de toren was meteen duidelijk dat het niet zou volstaan om deze met standaard prefab palen op de tweede zandlaag te zetten, zoals dat bij de meeste gebouwen in Amsterdam en ook bij de laagbouw in de Sluisbuurt gebeurt. De palen van de toren zouden dieper moeten om de derde zandlaag te bereiken. Een mogelijkheid was het gebruik van koppelpalen (een paal in twee delen), maar vanwege de vastheid van de tweede en met name de derde zandlaag zou er kans op paalbreuk bestaan. Om die reden is gekozen voor onze geschroefde injectiepaal de VSPC (C staat voor casing), in een lengte van 49 meter, de langste geschroefde buispaal die wij ooit toepasten. In totaal worden 106 van deze palen geschroefd. De lagere gebouwen komen te staan op 171 standaard prefab betonpalen.

Verschillende belasting, maar toch gelijke verzakking

Het funderingsontwerp is gemaakt door Crux Engineering BV met medewerking van Voorbij Funderingstechniek. Berekend werd dat de belasting op de laagbouw 3 tot 9 ton per m2 is, met een paalbelasting van 140 ton. De belasting op de hoogbouw komt uit op 31 tot 43 ton per m2 met een paalbelasting van 610 ton. Bij fundering in dezelfde zandlaag zouden de verschillende bouwonderdelen dan ook verschillend zetten en dat is niet de bedoeling. Met de huidige aanpak is de zetting van beide gebouwen, berekend over 50 jaar, van gelijke orde. Gedacht moet hierbij worden aan een zetting van zo’n 6-7 cm.

In eigen werkplaats voorbereide palen

De stalen VSPC palen worden in de eigen constructiewerkplaats voorbereid op hun taak. Ze krijgen een stalen boorpunt, groutlansen, afstandhouders, afdichtings- en aandrijfplaat en hijsogen. Om het geheel vervoerbaar te houden bestaat de paal op dat moment uit twee secties, een onderste deel van 31 meter lang, en een bovendeel van 18 meter lang, de diameter is 610 mm. De funderingsmachine die de palen gaat boren, wordt hiertoe opgebouwd tot een hoogte van 59 meter. Om er zeker van te zijn dat de VSPC palen geen obstakels tegenkomen – hier stond tenslotte onze eigen betonfabriek – wordt er aan lokaliserend voorboren gedaan. Elke paalpositie wordt 22 meter diep voorgeboord. Dit voorkomt dat de VSPC paal kan beschadigen.

Schroeven ‘met gevoel’

De VSPC paal is ideaal om op diepte te komen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van groutsmering via het boorpunt. Op een diepte van 29 á 30 meter wordt gestopt met schroeven om de onderste 30 meter van de buis te vullen met 20 ton beton. Dit om te voorkomen dat het grondwater de buis als een dobber omhoogduwt. Het gewicht geeft ook extra druk op de boorpunt. Hierna wordt verder geboord waarbij de machinist en boormeester heel secuur kiezen voor samenstelling van de groutsmering aan de hand van de weerstand van de specifieke grondlaag.

Met elke paal weer meer bodemervaring

Daarnaast moet de machinist terdege rekening houden met zijn ‘tabellen’. Vanwege de lengte (59 meter) van de funderingsmachine zijn de torsiekrachten die de boormotor op de makelaar loslaat groot en moet het vermogen heel precies per hoogte worden gedoseerd. Het bovenste deel van de makelaar is als vakwerk geconstrueerd, dus zwakker dan het dichte, onderste deel. Dit hele spel met de boormotor (45 ton/m), pull-down (30 ton), bodem en smering is iets dat per dag beter gaat. De installatie van de eerste paal duurde acht uur, op het moment van dit schrijven worden er al drie per dag geboord en dan zitten we nog in de beginfase.

Verdiept wegboren

Zo worden de palen uiteindelijk tot 3 meter onder het maaiveld weggeschroefd. Dit verdiept wegschroeven bespaart dus 3 meter buis en dat 106 maal! Na het afgraven van het maaiveld zijn de palen weer zichtbaar en kunnen de koppen eraf worden gesneden. Hierna komt er een wapeningskorf in de buis te hangen en wordt het resterende deel van de paal met beton volgestort. De stalen casing blijft dus in de bodem achter.

Al met al een bijzonder project voor Voorbij, zo op onze oude fabriekslocatie.

Lees meer over

Stuur project door