Tweede Coentunnel

Projectinformatie

Project Tweede Coentunnel
Locatie Amsterdam
Opdrachtgever Opdracht wordt uitgevoerd als een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain)-contract
Hoofdaannemer Coentunnel Company BV (Arcadis, BESIX Group, CFE, Dredging International, Dura Vermeer en TBI Bouw)
Jaar 2009-2010

Maandag 7 september 2009 heeft minister Eurlings aan de A10 West het officiële startsein van de bouw van de Tweede Coentunnel gegeven. In het oude bouwdok van Coentunnel wordt nu nummer twee gerealiseerd. Ruim 1.500 vibro-combinatiepalen, 500 prefabpalen en 600 meter stalen damwand en 300 meter combiwand. Dat is de bijdrage die Voorbij Funderingstechniek levert aan de Tweede Coentunnel.

Bouw Tweede Coentunnel Amsterdam

Op 22 april 2008 heeft de Coentunnel Company opdracht gekregen van Rijkswaterstaat voor de bouw van de Tweede Coentunnel onder het Noordzeekanaal in Amsterdam. De Coentunnel Company is een samenwerkingsverband tussen Arcadis, BESIX Group, CFE, Dredging International, Dura Vermeer en TBI Bouw / Mobilis. De gehele opdracht wordt uitgevoerd als een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain)-contract.

Voorbij Funderingstechniek heeft opdracht gekregen voor het plaatsen van bouwkuipen aan beide zijden van het Noordzeekanaal met:

  • 600 meter stalen damwand
  • 300 meter combiwand
  • 1.500 vibro-combinatiepalen en
  • 500 prefab palen.


Voor dit werk is het zwaarst denkbare materieel ingezet. En vooral ook veel materieel. Gezien de werkomstandigheden ter plaatse waren voor elke vibro-combinatiepaal drie kranen nodig; voor het heien van de casing, voor het afhangen van de prefab ribbelpaal en voor het trekken van de casing. De heibuizen voor de langste palen gingen bijna 40 meter onder het maaiveld.
De vibrocombipalen dienen als trekpalen en zorgen ervoor dat de toe- en afritten in weerwil van de druk van het waterpeil op hun plaats blijven. 

De begrenzing van de bouwkuip is in stalen damwand uitgevoerd, behoudens een kopschot dat als combiwand is geïnstalleerd. Hier zijn in plaats van buizen forse H-binten toegepast waar damwandsloten op zijn gelast.

Voorbij Funderingstechniek heeft ook nog diverse funderingswerkzaamheden uitgevoerd voor aanverwante kunstwerken.

In 2012 wordt de Tweede Coentunnel opengesteld voor verkeer. Om te voorkomen dat het knelpunt zich verplaatst naar de A10 West legt Rijkswaterstaat ook een nieuwe snelweg aan tussen de Coentunnel en het knooppunt Raasdorp, de Westrandweg (verlengde A5). Voorbij Funderingstechniek heeft voor dit project de opdracht verkregen voor het heien van circa 3.500 prefab palen en het nodige stalen damwandwerk voor de poerconstructies van het lange viaduct bij Sloterdijk.