Markthal Rotterdam

Voorbij Funderingstechniek heeft voor dit project, in opdracht van Mobilis, de volgende werkzaamheden uitgevoerd: 

  • Het verwijderen van oude prefab funderingspalen (33 stuks – vierkant 420 mm x 20 mm).
  • Het afzagen van oude prefab palen (220 stuks).
  • Het plaatsen van stalen damwand t.b.v. de bouwkuip (168 m1 type AZ18 x 13-16 mtr).
  • Het plaatsen van stalen damwand t.b.v. een archeologische kuip: (100 m1 type AZ36 x 21-24 mtr) plus twee stalen stempelramen.
  • Het plaatsen van 450 mtr combiwand voor de bouwkuip: ø 1020 mm x 25 mtr met tussenplanken AZ14-770 x 20 mtr Hiertoe ook het plaatsen van 47 groutankers (L=32 mtr).
  • Het heien van vibropalen (81 stuks – ø 508 mm x 28 m1) ter plaatse van de inrit van de parkeergarage.
  • Het installeren van vibro-combipalen (2.270 stuks ø 508 en ø 610 mm x 15 mtr).
  • Het plaatsen van 122 stalen buispalen t.b.v. ondersteuning van betonnen stempelraam: ø 610 mm x 28 m1 / ø 559 mm x 28 mtr.

Het project is oktober 2009 gestart en werd uitgevoerd in 6 fasen. Voorbij Funderingstechniek is betrokken bij de eerste drie bouwfasen. Op 28 juni 2010 was Voorbij Funderingstechniek klaar met haar werkzaamheden. Het complex wordt volgens planning in 2014 opgeleverd.

De bouwkuip is ongeveer 1 hectare groot. Het ligt in het historisch hart van Rotterdam, wat ook blijkt uit de diverse bouwwerken die hier door de eeuwen heen (teruggaand tot het jaar 1235) hebben gestaan: van oude sluis via kademuur tot schoolgebouw. Het terrein bevat oude funderingspalen, resten van betonwerk, puin, hout et cetera van voorgaande bebouwing. Daarom was één van de eerste activiteiten het verkennen van de grond op mogelijke obstakels.

De Markthal zal worden gebouwd aan de Binnenrotte, vlak bij de Hoogstraat. Deze straat was voor de Tweede Wereldoorlog de belangrijkste winkelstraat van Rotterdam, met prachtige gebouwen (o.a. de Rotterdamse Passage), die vrijwel allemaal zijn gebombardeerd. Door o.a. de restauratie van het Huf pand, de bouw van Blaak 31 en de bouw van de Markthal, zal het weer een belangrijk winkel-, woon- en uitgaansgebied worden.

Het gebied zal op verschillende manieren goed te bereiken zijn. De trein en de metro komen samen op station Blaak, terwijl de auto kan worden geparkeerd op één van de 1.280 plaatsen van de parkeergarage onder de Markthal.

Stuur project door