Samen dragen we het succes!
IJs op vliegtuigen kan van grote invloed zijn op een vlucht. Vooral op essentiële onderdelen als de vleugels en het staartvlak moet ijsvorming voorkomen worden. In de winter worden vliegtuigen daarom voor vertrek bespoten met een speciale vloeistof. Dit proces heet de-icing. Op Schiphol zijn twee tanks gebouwd voor de opslag van de vloeistof hiervoor. Ze zijn op Hoge Snelheids Palen gefundeerd, welke door Voorbij Funderingstechniek geplaatst zijn.
De twee de-icing tanks staan elk op 290 HSP-palen van ongeveer 14 meter lang met een diameter van 220 mm. Bovenop de palen ligt een tankvloer met een oppervlakte van 840 m2. Dankzij het gebruik van HSP kon de vloer relatief dun worden uitgevoerd, wat een aanzienlijke materiaalbesparing opleverde. De opslagcapaciteit van beide tanks is 5.500 m3.
Tijdens onze werkzaamheden ging de afhandeling van vliegtuigen gewoon door. Er werden daarom strenge eisen gesteld op de bouwplaats. Onze bouwplaatsmedewerkers hebben ook een cursus gevolgd voor het werken nabij vliegverkeer op Schiphol.
De HSP-palen zijn in opdracht van IJbouw geïnstalleerd.