Samen dragen we het succes!

De Westrandweg zal als verlengde A5 een directe verbinding tussen de snelwegen A4 (van en naar Den Haag) en de A10 (ringweg Amsterdam) vormen. In het Westelijk havengebied van Amsterdam verandert de weg in een viaduct van 3,3 km, de langste van Nederland.

De aanleg van de Westrandweg is volgens een Design en Build contract gegund aan de Combinatie Westpoort, een samenwerkingsverband tussen Van Hattum & Blankevoort, KWS Infra en Boskalis.

Begin juni 2009 heeft Voorbij Funderingstechniek van de firma Van Hattum & Blankevoort B.V. opdracht gekregen voor het leveren en heien van circa 3.500 prefab palen in dit project. Ten behoeve van de steunpunten van het viaduct hebben wij tevens ca. 80 bouwkuipen geleverd.

De eerste 7 kilometer komt op een aardebaan en daarop sluit een viaduct aan van 3,5 kilometer lang. Het viaduct komt op 1,5 tot 10 meter hoogte te liggen in de Haarlemmermeer en op 12 meter boven de Basisweg. Onder dit viaduct ligt de huidige Basisweg. Met de nieuwe weg is de eerste dubbeldeksweg van Nederland gerealiseerd.

De werkzaamheden zijn gestart in week 40 van 2009. Volgens planning zal de Westrandweg in 2012 gereed zijn, gelijktijdig met de momenteel in aanbouw zijnde Tweede Coentunnel, waar hij op aan zal sluiten. Voorbij Funderingstechniek levert aan beide projecten een bijdrage.

De Westrandweg en de Tweede Coentunnel zullen de gehele regio qua verkeer aanmerkelijk ontlasten.

Stuur project door