A16 Rotterdam

A16 Rotterdam

Projectinformatie

Project A16 Rotterdam
Locatie Rotterdam
Opdrachtgever De Groene Boog VOF (Dura Vermeer, Mobilis TBI, BESIX)
Jaar 2019-2024

Over het project

De A16 Rotterdam is een energieneutrale snelweg. De 11 kilometer lange A16 wordt aangelegd ter hoogte van het Terbregseplein. Als nieuwe rijksweg tussen de A13 en A16. De weg zorgt ervoor dat verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. De werkzaamheden zijn gestart in 2019 en zal naar verwachting worden opgeleverd in 2024.

Funderingscombinatie Voorbij – Franki voor al het funderingswerk

Samen met Franki Grondtechnieken verzorgt Voorbij Funderingstechniek al het funderingswerk op dit project. Er wordt een grote scope aan technieken toegepast; een mooi project dus!

Aanbrengen damwand

Op de landscheiding waar een tijdelijke omligging van de weg lag, moest damwand aangebracht worden. Deze 250-300 meter damwand zijn drukkend aangebracht; de reden hiervoor is dat er op het gehele project zoveel mogelijk geluids- en trillingsarm/vrij moet worden gewerkt. Later is er ook nog damwand aangebracht ter hoogte van andere kunstwerken over het gehele tracé.

Boren strengankers

Wij zijn eind 2019 begonnen met het boren van 138 verwijderbare strengankers voor het verankeren van de bovenstaande tijdelijke damwandconstructie. Dit was voor Kunstwerk 50, een viaduct over de President Rooseveltweg. Vanwege de grote ophogingen van de aardebaan van het kunstwerk (zowel tijdelijk als definitief) en de aanwezige kabels en leidingen in de ondergrond, was aan beide zijden een verankerd damwandscherm nodig.

 

Onze technieken in beeld

  • Ankerboormachine

  • VSP kraan

  • Quattro Piler

  • Quattro Piler - Sjaak Boot Photography

Voton Verdringende Schroefpalen (VSP)

De volgende stap in het proces betrof het boren van VSP palen. Dit is gedaan ter hoogte van Kunstwerk 52a aan het Terbregseplein. Aan het einde van dit proces waren er 4 poeren van de totaal 10 klaar.
De poeren verschillen in grootte, van 45 tot wel 96 palen per poer.

Damwand aanbrengen met Resonator & Quattro Piler

Op de Rottekade zijn we gestart met damwand drukken met behulp van een silentpiler en later met een resonator RD430 van PVE (dieseko ) om trillingsvrij damwand aan te brengen voor de toekomstige tunnel die onder de Rotte rivier doorloopt.
Toen brak er een spannende mijlpaal aan. Op het Terbregseplein in Rotterdam drukte één van onze nieuwe Quattro Piler PVE 4240Z-800 met behulp van vier klemmen die onafhankelijk van elkaar bewegen, damwandplanken de grond in. Deze proef vond eind maart plaats en was geslaagd! De aanbrengmethode kenmerkt zich doordat er trillingsvrij en geluidsarm gewerkt kan worden.

Begin april is daarna het echte werk begonnen om de tunnel aan te leggen. Er wordt een damwandkuip aangelegd met damwanden van totaal 5 km lang en daarbij worden maar liefst 10.000 VSP combipalen aangebracht.
Na de zomerperiode barst het project los en zijn wij samen met Franki Grondtechnieken en uitgenodigde collega heibedrijven aanwezig met maar liefst 25 kranen tegelijk! Dit alles onder voorbehoud van de Corona maatregelen.

Het eerste damwand voor de landtunnel zullen week 17 de grond ingaan, gevolgd door de eerste palen.

Bekijk onze andere projecten

Projecten