Op naar een 100% elektrisch wagenpark
Voorbij Funderingstechniek heeft de ambitie om in 2025 100% elektrisch te rijden. Op 4 maart 2019 hebben we daarom samen met TBI-onderneming Mobilis de campagne Elektrisch Rijden gelanceerd. Met deze campagne laten we zien dat iedereen elektrisch kan rijden. Van de uitvoerder tot aan de HR-medewerker.
Wist je dat ruim 15% van ons wagenpark al elektrisch is? Een mooie stap in de richting van onze ambitie om ons wagenpark volledig elektrisch te maken! Afgelopen januari hebben wij ook weer drie E-Golfs in ontvangst mogen nemen. Wij hebben één van de gelukkige berijders van deze auto en onze directeur Marcel Sterk een aantal vragen gesteld over elektrisch rijden.
Marcel, kun je ons vertellen wat onze visie is met betrekking tot elektrisch rijden en duurzaamheid?
‘We zijn op dit moment druk bezig om ons wagenpark (de personenauto’s) om te zetten naar volledig elektrisch. Dit geldt voor de wagens van ons kantoorpersoneel, maar ook voor de collega’s op de bouwplaats. Een uitdaging daarbij is het opladen van de auto’s op de bouwlocaties, maar de steeds grotere actieradius van de nieuwe elektrische auto’s en de ontwikkelingen op het gebied van laadmogelijkheden zullen dat in de nabije toekomst ook mogelijk maken. Daarnaast kijken we naar de wens om uit onze kranen elektriciteit te kunnen opwekken om zo op de bouwplaats elektrische auto’s op te kunnen laden. Dit zou mogelijk worden in combinatie met de E-container. Ook liggen er plannen om ons materieel te voorzien van 100% biobrandstof en investeren we in vernieuwde motors die voldoen aan de milieueisen. Zo zijn we continu op zoek naar duurzame oplossingen die we in kunnen zetten voor een milieubewuste toekomst.’
Hoe sta jij tegenover deze nieuwe elektrische aankopen en verduurzaming van het wagenpark?
‘Dit is een stap in de goede richting. Binnen TBI ben ik zelf één van de voorlopers van elektrisch rijden. Voorbij Funderingstechniek heeft zelfs in 2014 één van de eerste elektrische Nissan Leafs als bedrijfsauto gekocht. Hier is tot vorig jaar mee gereden en het wordt duidelijk dat er tussen 2014 en nu een enorme ontwikkeling is geweest als je ziet wat er op de markt is en komt'.
Hoe lang rij jij al elektrisch?
‘Mijn Tesla kwam in 2016. Ik reed altijd in een dieselwagen en ik wilde een goed voorbeeld geven. Ik wilde het proberen om te laten zien dat dit een prima duurzame oplossing is. Nu er inmiddels 130.000 km op de teller staat, ben ik nog steeds heel tevreden met mijn Tesla’.
Wat is het plan voor dit jaar?
‘Er komen meer laadpalen bij op ons terrein. Aan het ontwerp van de laadinfrastructuur wordt momenteel de laatste hand gelegd. Dit geldt voor ons kantoor in Amsterdam maar ook voor ons kantoor in Nederweert. Ook stimuleren we onze mensen met een aflopend leasecontract om de overstap te maken naar een elektrische auto.’
Wordt er ook gekeken naar het aanschaffen van bijvoorbeeld auto’s op waterstof?
‘We houden de ontwikkelingen in de gaten. Voor nu ligt de focus op elektrische auto’s en biobrandstof in de kranen.’
Cyril Samson - medewerker commerciële binnendienst
Rijdt elektrisch sinds: januari 2020
Auto: Volkswagen E-Golf
Actieradius: 200 kilometer
‘Een paar jaar geleden heb ik privé gekeken om hybride te gaan rijden, omdat ik het belangrijk vind mijn CO2 uitstoot te verminderen. Helaas was dit destijds qua kosten haast niet mogelijk. Nu worden de faciliteiten aangeboden en wordt elektrisch rijden volop gepromoot vanuit Voorbij. Vandaar dat ik nu wel de overstap durfde te maken en ik ben tot op heden heel tevreden’!
Arno van Vlimmeren - Coördinator uitvoering – Technische Dienst bij Voorbij Funderingstechniek
Rijdt elektrisch sinds: december 2019
Auto: Hyundai Kona Electric
Actieradius: 340 - 450 KM
'De auto heeft op papier een actieradius van meer dan 450 km, echter met mijn rijstijl (ik rijd altijd zo hard als ik mag rijden, dus ook 130km/h, en misschien soms iets harder) kom ik op een gemiddelde afstand van zo’n 340 km. Wat de range in de zomer zal zijn (zonder verwarming aan) moet nog blijken.
Met deze range kom ik van Nederweert naar Amsterdam, waar ik bij laad en weer naar huis kan. Verder is deze auto uitgerust met alle mogelijke technische rijhulpmiddelen, zoals Lane Following Assist en Advanced Smart Cruise Control, dat vooral rijden bij slecht zicht een stuk veiliger maakt. De auto reageert absoluut sneller dan ik dat zou kunnen, ook als je goed uitgerust op weg gaat!
Met andere woorden: hij rijdt en zit lekker comfortabel met een afdoende range waar mijn Tesla collega’s jaloers op zijn!'