Daag ons maar uit om mee te denken!

Dit artikel is eerder verschenen in het vakblad Geotechniek 2021, nr. 4 

Juist door in een vroege fase te worden ingeschakeld kan Voorbij Funderingstechniek eraan bijdragen dat een project preciezer, sneller, voordeliger en minder belastend voor de omgeving wordt gerealiseerd. In een aantal gevallen konden door samenwerking in het voortraject zelfs onmogelijk lijkende businesscases rond worden gemaakt.

Voorbij Funderingstechniek is allround in alle, in Nederland toegepaste, funderingswerkzaamheden zoals funderingspalen, verankeringen, grondkeringen en staalconstructies. Het bedrijf is vooral actief in grote en multidisciplinaire werken waarbij meerdere technieken worden toegepast. Zowel voor de infra, logistiek, utiliteit en industrie als voor de waterbouw realiseert Voorbij Funderingstechniek grondkerende constructies en draagvermogen.

‘Het basisontwerp bleek technisch lastig uitvoerbaar maar het lukte ons om, in samenwerking met de adviseurs en aannemer, de paalfundering uitvoerbaar te maken en daarmee de businesscase rond te maken.’
Sjoerd Opdam, directeur Voorbij Funderingstechniek

Uitvoerbaar maken van technisch lastige ontwerpen

‘Omdat we zowel in het ontwerp als in de uitvoering zeer ervaren zijn, is onze toegevoegde waarde veel groter wanneer we als bouwpartner worden ingezet dan alleen als onderaannemer’, zegt directeur Sjoerd Opdam van Voorbij Funderingstechniek. Omdat zijn bedrijf een TBI-onderneming is, wordt met andere TBI-ondernemingen al vaak in een bouwpartnership gewerkt. Een voorbeeld hiervan is de honderd meter hoge toren in de Sluisbuurt op Amsterdam Zeeburgereiland die samen met aannemer J.P. van Eesteren zal worden gebouwd. ‘Het basisontwerp bleek technisch lastig uitvoerbaar maar het lukte ons om, in samenwerking met de adviseurs en aannemer, de  paalfundering uitvoerbaar te maken en daarmee de businesscase rond te maken.’

Niet bang voor extremen

Dat een vraagstuk voor Voorbij Funderingstechniek niet snel te groot is, mag blijken uit de funderingsoplossing die werd gekozen voor deze toren in de Sluisbuurt. Daar worden straks VSP casing palen van 49 meter aan één stuk de grond ingedraaid. Daarmee bereiken de palen de daar aanwezige derde zandlaag.

Besparen door te berekenen

Ook bij 5TRACKS, de ambitieuze gebiedsontwikkeling in de spoorzone van Breda door Synchroon en J.P. van Eesteren, werd Voorbij Funderingstechniek al vroeg betrokken. Zo konden bij de engineering van zowel het definitief ontwerp, als het technisch ontwerp verschillende optimalisaties worden doorgevoerd. Een ander voorbeeld betreft de bouw door Bouwbedrijf Vrolijk  uit Breda van het eerste dubbellaagse distributiecentrum van Nederland: Amsterdam Logistic Cityhub. ‘Bouwbedrijf Vrolijk zoekt eigenlijk altijd met ons naar optimalisaties’, vertelt hoofd verkoop Mark Remijnse van Voorbij Funderingstechniek. ‘Ook dit keer maakten we het waar. Een collega-funderingsbedrijf had berekend dat voor dit project 33.000 m3 beton nodig was. Met onze eigen ontwerptool Base Foundation Technology konden wij dit terugbrengen naar 26.500 m3.’

Besparen en milieu sparen

Remijnse: ‘Ik denk dat wij in veel gevallen 10 tot 15% beton kunnen besparen. En beton besparen is niet alleen geld besparen, het betekent ook CO2 besparen. Want de reductie van ca. 3m3 beton geeft een besparing van ca. 1 Ton CO2-uitstoot. Daarom gebruikt Voorbij Funderingstechniek, daar waar gevraagd, 30% betongranulaat in al haar funderingspalen. Verder draait vrijwel het complete machinepark van Voorbij Funderingstechniek op HVO Blend 100. Deze Hydrotreated Vegetable Oil is een synthetische, dus niet-fossiele, diesel gemaakt van afval- en reststromen met een veel lagere uitstoot van schadelijke stoffen dan gewone diesel.

Nieuwe hal voor staalconstructies

Op dit moment wordt bij Voorbij Funderingstechniek een nieuwe las- en constructiehal gebouwd als antwoord op de grote vraag naar tijdelijke en definitieve ondersteuningsconstructies. Opdam: ‘Tot nu toe maakten we alleen staalconstructies voor ons eigen werk, maar nu maken we bijvoorbeeld ook de tijdelijke ondersteuningen voor de fly-overs van de RijnlandRoute. Daarnaast zullen we ook definitieve constructies gaan maken, bijvoorbeeld voor de waterbouw, zoals remmingswerken. Hiermee kunnen we straks integraal aanbieden en uitvoeren. Daarmee bieden we onze klanten complete en geoptimaliseerde antwoorden op funderingsuitdagingen.’ 

Stuur artikel door